Yogastijlen

 

Next Door Yoga biedt momenteel drie soorten yoga aan. Alle lessen zijn verschillend maar grofweg is er wel een standaard opbouw van de flow lessen:

We starten met een ontspanningsoefening om in het moment te komen, gevolgd door zonnegroeten en staande asana’s (houdingen).  Dan doen we een aantal zittende en liggende asana’s en we sluiten de les altijd af in savasana (een ontspannen houding op je rug) met een meditatie of ontspanning. Tijdens de les worden verschillende opties aangeboden, zodat je zelf kunt kijken welke optie het beste bij jou past. Op die manier zijn de lessen voor iedereen toegankelijk, ongeacht je ervaring, conditie of fysieke gesteldheid.

 

Vinyasa flow (basis)

Vinyasa flow (basis) is net als de “gewone” vinyasa flow een dynamische (yang) vorm van yoga waarbij je door fysieke inspanning niet alleen je flexibiliteit, kracht, concentratie- en uithoudingsvermogen traint, maar ook zeker je geest tot rust brengt. De vinyasa flow (basis) biedt je een betere instapmogelijkheid dan de reguliere vinyasa flow omdat we veel meer de nadruk leggen op de asana’s (houdingen) en de uitvoering daarvan. Hierdoor ligt het tempo wat lager dan in de vinyasa flow.  Vinyasa flow (basis) vraagt redelijk wat kracht en uithoudingsvermogen. Je integreert je ademhaling in de asana’s wat een flow creëert. Daarnaast is het een intense les wat er voor zorgt dat je je gedachten makkelijker los kunt laten en je aanwezig bent in het hier en nu.

 

Vinyasa flow

Vinyasa flow is een dynamische (yang) vorm van yoga waarbij je door fysieke inspanning niet alleen je flexibiliteit, kracht, concentratie- en uithoudingsvermogen traint, maar ook zeker je geest tot rust brengt. Vinyasa flow vraagt redelijk wat kracht en uithoudingsvermogen. Je integreert je ademhaling in de asana’s wat een flow creëert. Daarnaast is het een pittige les wat er voor zorgt dat je je gedachten makkelijker los kunt laten en je aanwezig bent in het hier en nu.

 

Yin yoga

Yin is een vorm van yoga waar de focus ligt op het bindweefsel en een tegenhanger van alle het yang (actieve) wat we doen tijdens andere sporten of yoga. Deze les bestaat uit yin oefeningen waarbij de nadruk op het fascia (bindweefsel) ligt.  Deze stretchen we effectief door meerdere minuten in dezelfde houding te blijven en zoveel mogelijk te ontspannen. Hierdoor wordt je bindweefsel soepeler, sterker en je gewrichten mobieler. Yin yoga is een vorm van yoga die meer is gericht op loslaten en ontspannen dan de flow vormen van yoga.